Waarom voip telefonie interessant is voor bedrijven

Voip telefonie zal je misschien niet meteen iets zeggen, maar in bedrijven wordt dit wel vaak gebruikt. De voordelen zijn niet echt interessant als particuliere gebruiker, maar er zijn er wel wat voor professionele bedrijven.

Wat is voip?

Voip is de afkorting voor Voice over Internet Procotol. Eenvoudig uitgelegd betekent voip bellen via internet, in plaats van via een telefoonlijn. Je belt als het ware naar een IP adres. Zoals hierboven al is vermeld, wordt het voornamelijk gebruikt voor zakelijke telefonie in bedrijven.

Je hebt niet veel nodig om te kunnen bellen via voip. In eerste instantie heb je een ip telefoon nodig die je aansluit op het internet. Daarnaast heb je een SIP account nodig. Dit is een account waar een telefoonnummer aan verbonden is die je enkel kan gebruiken met een ip telefoon. Wanneer je al een vaste telefoon hebt, kan je ook een abonnement aanvragen. Bij een abonnement krijg je ook een modem waarop je je analoge telefoon op kan aansluiten.

Wat zijn de voor- en nadelen van voip?

Het gebruik van voip brengt heel wat voordelen met zich mee. Een van de grootste voordelen is dat de kwaliteit van de gesprekken beter zijn dan bij analoge telefonie. Zeker als je naar collega’s of klanten in het buitenland moet bellen. Daarnaast is het ook een goede oplossing wanneer je van thuis uit wil of moet werken. Je kan het thuis ook gewoon op je internet aansluiten waardoor je geen privé gegevens (zoals je privé telefoonnummer) moet doorgeven aan klanten.

Een ander groot voordeel is dat het veel minder bekabeling met zich meebrengt. Je hebt namelijk geen kabels meer nodig voor de analoge lijnen. Zeker in grotere bedrijven kan dit handig zijn.

Er zijn natuurlijk ook enkele nadelen verbonden aan voip telefonie. Het grootste voordeel kan meteen ook een groot nadeel zijn. Je bent namelijk afhankelijk van het internet. Wanneer er een storing is in je wifi netwerk, kan je natuurlijk ook niet bellen. Ook als je internet op bepaalde plaatsen trager is, heeft dat zijn invloed op de kwaliteit van de gesprekken.

Daarnaast is het ook relatief moeilijk om het te installeren. Wanneer je zelf niet voldoende technische kennis hebt, kan je beter iemand inhuren om alles te installeren. Bij een groot bedrijf kan dit enkele uren in beslag nemen, waardoor de werkuren ook wel kunnen oplopen. Anderzijds vormen deze kosten waarschijnlijk niet echt een struikelblok.